D/S Tromsø

På samme måte som Internett i dag revolusjonerer kommunikasjonen for oss gjorde D/S Tromsø det samme for "Tromsø og Senjens fogderi" da skipet startet regulære ruter i 1867.


Skipets historie:
D/S Tromsø var Tromsø Amts Dampskibsselskabs (TADS, senere TFDS) første fartøy etter etablering av selskapet i 1867. D/S Tromsø ble bygget hos K. Mitchell & Co i Newcastle for 14.300 spd.

D/S Tromsø målte 96 fot, var 16,5 fot bred og hadde en tonnasje på 38,5 kommerselester. Dette tilsvarte 80,08 reg.tonn.
Fremdriften ble besørget av dampmaskin på 20 NHK (Nominelle HK).

Dramatikk opplevde D/S Tromsø ved flere anledninger, bl.a. sank hun ved kai i Tromsø i april 1901 under sommeroppussing.
Etter 40 års tjeneste ble D/S Tromsø solgt til Russland i 1908 og døpt om til "Anatolii".

Kilde:
"Gammeldampen" av Per Eliassen
Polar Press AS

Modellen:
Modellen er bygget i skala 1:16 i 1990 av Bjørn Johansen. Treskrog, opprinnelig limtredrager. Dekk og overbygg i kryssfiner.

Fremdrift 12 V Mercedes vinduspusser-motor.
1 stk 12V 40 Ah bilbatteri for fremdrift med elektronisk fartsregulator.
Lengde ca. 1,80 m, vekt ca. 40 kg på vannet.

 

 


Bildet viser originalen og er hentet fra "Gammeldampen"
tromso3.jpg (21663 bytes)
Modellen av D/S Tromsø på Finnvikvannet sommeren 1995.
Foto: Roger Fosland

Et dramatisk bilde fra Finnvikvannet, tung sjø og forskyving i lasten. Det gikk heldigvis bra!
Foto: Roger Fosland

Neste modell

Tilbake til Modeller

Tilbake til hovedside