Stridsbåt 90

Odd Steinsvik beviser at skalamodeller kan være fart og spenning. Etter en vellykket prøvetur 25. juli 2002 med sin 16-skalamodell av kystartilleriets Stridsbåt 90 gratulerer vi Odd med en flott og spennende modell.


Skipets historie:
Stridsbåt 90 benyttes av kystartilleriet som transportledd for lette missilbatterier (LMB). Et LMB skal bekjempe sjømål og skal raskt kunne forflytte seg langs kysten i all slags vær.
Stridsbåt 90 er bygget av Dockstadvarvet i Sverige. Norge har 20 fartøyer i klassen og opsjon på ytterligere 16. Fartøyet er bygget i aluminium for operasjoner i grunne farvann og til røffe ilandstigninger på øyer og holmer. Stridsbåt 90 er svært manøvreringsdyktig og kan foreta full stopp på halvannen båtlengde fra full fart (40 knop).

Tekniske data:
Deplasement (tonn): 19 fullt lastet.
Dimensjoner (meter): 16,1 x 3,8 x 0,8 m
Hoved maskineri: 2 x SAAB Scania DSI 14 diesel (1.104 hk vedvarende)
Fremdrift: 2 x FF 450 vannjet aggregater pumper 1,3 – 1,4 m3 vann i sekundet hver
Hastighet (knop): cirka 40
Rekkevidde: 240 nautiske mil ved 20 knop
Besetning: 3 (2 offiserer)
Missillag: 3 i belyserlaget, 7 i missillaget – totalt 10
Militær transport: 2,8 tonn eller 20 soldater
Kanoner: 1 stk. 12,7 mm mitraljøse med dag og nattsikte
Beskyttelsesmidler: Kamuflasjeduker som dekker det synlige og det termiske spekter (IR)
Radarer: 1 for overflate søk/navigasjon
 

Kilder:
Båtmagasinet nr. 5 - 2001
http://www.baat.aller.no

Modellen:
Modellen bygges i skala 1:16 av Odd Steinsvik. Byggemetoden er basert på en delvis tradisjonell løsning med spant av 2 mm kryssfiner som dekkes av 1 mm kryssfiner. Innvendig forsterkning av glassfibermatte og epoxy. Utvendig er skroget mettet med epoxy før maling. Dekk og overbygg bygges i 1 mm kryssfiner.

Tekniske data:
Lengde 1,00 m, bredde 0,23 m, vekt 4,6 kg (beregnet).
Fremdrift:
2 stk Graupner 650 SP, vannkjøling
2 stk fartsregulatorer
2 stk Graupner Jet 2 vannjet aggregat
 



Originalen, foto hentet fra Kystartilleriets Offiserforenings hjemmeside

Prøvetur 25. juli 2002 med fullfartprøve.
Foto: Roger

Siste håndspåleggelse fra bygger Odd Steinsvik før fullfartprøve.

Modellen fra fugleperspektiv.

Uten dekk og overbygg tok modellen inn mye vann ved fullfart.
 

Skroget er ferdig og forsterket med epoxy. Klar for merking av kamuflasjemønsteret og maling. Status pr. januar 2002
Foto: Roger Fosland

Detaljer av skrog, innvendig. Status pr. juni 2000.
Foto: Roger Fosland

Motorer med kjøling og vannjetaggregatene.  
Foto: Roger Fosland

 

Tilbake til Modeller

Tilbake til hovedside