Skipets historie:
Jageren Sleipner ble sjøsatt 7. mai 1936 ved Marinens Hovedverft i Horten
som første skip i Sleipner-klasse. Marinen ønsket egentlig større jagere men
på grunn av små bevilgninger ble denne fartøystypen bygget, egentlig kalt
"Stor torpedobåt". Fartøyene i Sleipner-klasse var moderne og effektive med
god artilleribevæpning, luftvernskyts og moderne utstyr for jakt på ubåter.
Ved krigsutbruddet 9. april 1940 lå Sleipner ved Hustadvika og
overvåket et nylig utlagt minefelt der. Etter krigsutbruddet fikk fartøyet
beskjed om å forsvare utløpet av Sognefjorden sammen med torpedobåtene
"Trygg" og "Sild". Fartøyet deltok i krigshandlingene i området med bl.a.
assistanse til britiske sjø- og landstyrker under landsetting i Åndalsnes.
"Sleipner" ble utallige ganger beskutt og forsøkt bombet av tyske fly men
klarte mirakuløst å unngå treff. Den 26. april mellom klokken 1520 og 1630
ble fartøyet bombet og beskutt av 11 tyske fly som angrep i grupper på 3.I
alt 48 bomber ble sluppet mot "Sleipner", den nærmeste traff 20 meter fra
skipssiden. Etter hvert ble skyteferdighetene bedre, flere tyske fly ble
skutt ned, teknikken for å unngå bombetreff ble også forbedret. "Sleipner"
ble mellom slagene fortøyd og kamuflert etter beste evne, se bilde under.
25 april forlot fartøyet Norge med kurs mot Lerwich på Shetland.
Engelskmennene hadde trukket seg ut fra Norge, "Sleipner" var nesten fri for
ammunisjon, brenselolje var vanskelig å skaffe og mannskapet var utslitt
etter intense angrep fra tyske fly. Det gikk gjetord om jagerens innsats,
rykter og myter ble fortalt om innsatsen til fartøyet som tyskerne ikke fikk
has på!
Etter reparasjoner i England fortsatte "Sleipner's" krigsinnsats som
eskortefartøy rundt Storbritannia frem til sommeren 1943. Den intense
tjenesten tok på skipet, etter dette ble "Sleipner" reparert og en del
ombygget og senere, vinteren 1944, lagt i opplag.
Tekniske data:
Byggeverft: Marinens Hovedverft, Horten. Byggenr. 120
Største lengde: 74,3 m
Største bredde: 7,75 m
Største dypg: 4,15 m
Fart: 32 knop
Deplasement: 735 tonn.
Hovedmaskin: 2 stk De Laval turbiner, 3 oljefyrte kjeler
2 aksler, 12 500 ahk
Bestykning: 3 x 10 cm L/40, 1 x 40 mm Bofors L/60 kanoner. 2 x 0,5" Colt
mitraljøse.
Torpedorør: 1 x 53,3 cm torpedorør
Synkeminer: 4 kastere, 2 synkeminerekker
Modellen:
Modellen bygges i skala 1:16 av Roger Fosland. Skroget ble støpt av
glassfiber/polyester direkte i ei pappform. Skroget er delt i to for enklere
transport. Dekk er også støpt i glassfiber/polyester og limes inn i skrog
med Sikaflex. Overbygg er planlagt i PVC-plater.
En del komponenter som akselbærere, hylserør, propeller , ror og rorhylse er
laget av Bjørn Johansen
Modellens tekniske data:
Største lengde: 4,64 m
Største bredde: 0,48 m
Største dypg: 0,26 m
Deplasement: 179 kg (beregnet)
Fart: 8 knop (beregnet)
Hovedmaskin: (Planlagt) 2 stk 12 el. 24 V elektromotor.
2 stk bly fritidsbatterier 60 - 120 Ah
Kilder:
"Marinens fartøyer 1939-1945 og deres
skjebne"
Frank Abelsen
ISBN 82-7046-050-8
"Jageren "Sleipner" i Romsdalsfjord sjøforsvarsavsnitt april 1940" Utgitt av
Sjømilitære Samfund ved Norsk Tidsskrift for Sjøvesen. ISBN 82-994738-3-7 |

Jageren Sleipner
Foto:
|