Jageren Sleipner

Jageren Sleipner ble under krigsutbruddet i april 1940 sagnomsust etter å ha forsvart seg i flere uker mot tyske flystyrker som utallige ganger angrep fartøyet med bomber og beskytning. Etter hvert som ammunisjonen ombord minket gikk Sleipner over til England og fortsatte kampen der. Dette er et fartøy som virkelig fortjener en modell!
Modellen er påbegynt og bygges i skala 1:16.


Skipets historie:
Jageren Sleipner ble sjøsatt 7. mai 1936 ved Marinens Hovedverft i Horten som første skip i Sleipner-klasse. Marinen ønsket egentlig større jagere men på grunn av små bevilgninger ble denne fartøystypen bygget, egentlig kalt "Stor torpedobåt". Fartøyene i Sleipner-klasse var moderne og effektive med god artilleribevæpning, luftvernskyts og moderne utstyr for jakt på ubåter.
Ved krigsutbruddet 9. april 1940  lå Sleipner ved Hustadvika og overvåket et nylig utlagt minefelt der. Etter krigsutbruddet fikk fartøyet beskjed om å forsvare utløpet av Sognefjorden sammen med torpedobåtene "Trygg" og "Sild". Fartøyet deltok i krigshandlingene i området med bl.a. assistanse til britiske sjø- og landstyrker under landsetting i Åndalsnes. "Sleipner" ble utallige ganger beskutt og forsøkt bombet av tyske fly men klarte mirakuløst å unngå treff. Den 26. april mellom klokken 1520 og 1630 ble fartøyet bombet og beskutt av 11 tyske fly som angrep i grupper på 3.I alt 48 bomber ble sluppet mot "Sleipner", den nærmeste traff 20 meter fra skipssiden. Etter hvert ble skyteferdighetene bedre, flere tyske fly ble skutt ned, teknikken for å unngå bombetreff ble også forbedret. "Sleipner" ble mellom slagene fortøyd og kamuflert etter beste evne, se bilde under.
25 april forlot fartøyet Norge med kurs mot Lerwich på Shetland. Engelskmennene hadde trukket seg ut fra Norge, "Sleipner" var nesten fri for ammunisjon, brenselolje var vanskelig å skaffe og mannskapet var utslitt etter intense angrep fra tyske fly. Det gikk gjetord om jagerens innsats, rykter og myter ble fortalt om innsatsen til fartøyet som tyskerne ikke fikk has på!
Etter reparasjoner i England fortsatte "Sleipner's" krigsinnsats som eskortefartøy  rundt Storbritannia frem til sommeren 1943. Den intense tjenesten tok på skipet, etter dette ble "Sleipner" reparert og en del ombygget og senere, vinteren 1944, lagt i opplag.

Tekniske data:
Byggeverft: Marinens Hovedverft, Horten. Byggenr. 120

Største lengde: 74,3 m
Største bredde: 7,75 m
Største dypg: 4,15 m
Fart: 32 knop
Deplasement: 735 tonn.
Hovedmaskin: 2 stk De Laval turbiner, 3 oljefyrte kjeler
2 aksler, 12 500 ahk
Bestykning: 3 x 10 cm L/40, 1 x 40 mm Bofors L/60 kanoner. 2 x 0,5" Colt mitraljøse.
Torpedorør: 1 x 53,3 cm torpedorør
Synkeminer: 4 kastere, 2 synkeminerekker
 

Modellen:
Modellen bygges i skala 1:16 av Roger Fosland. Skroget ble støpt av glassfiber/polyester direkte i ei pappform. Skroget er delt i to for enklere transport. Dekk er også støpt i glassfiber/polyester og limes inn i skrog med Sikaflex. Overbygg er planlagt i PVC-plater.
En del komponenter som akselbærere, hylserør, propeller , ror og rorhylse er laget av Bjørn Johansen

Modellens tekniske data:
Største lengde: 4,64 m
Største bredde:  0,48 m
Største dypg: 0,26 m
Deplasement: 179 kg (beregnet)
Fart:  8 knop (beregnet)
Hovedmaskin: (Planlagt) 2 stk  12 el. 24 V elektromotor.
2 stk bly fritidsbatterier 60 - 120 Ah

Kilder:
"
Marinens fartøyer 1939-1945 og deres skjebne"
Frank Abelsen

ISBN 82-7046-050-8
"Jageren "Sleipner" i Romsdalsfjord sjøforsvarsavsnitt april 1940" Utgitt av Sjømilitære Samfund ved Norsk Tidsskrift for Sjøvesen. ISBN 82-994738-3-7


Jageren Sleipner
Foto:

 

Jageren "Sleipner" kamuflert med gran, furu og einer i Sognefjorden april 1940.
Foto: Boka "Jageren Sleipner i Romsdal..", se detaljer under "Kilder"

Skroget er støpt og sparklet, pusset og malt grått. Klar for markering av plater. Status høst 2003.
Foto: Stian Fosland

 


Forskipet under markering av platekanter. 4 lag markeringstape og sparkel mot tapekanten.
Foto: RogerF

Hylserør, akselbærere og propeller nydelig utført av Bjørn Johansen. Takk til Frank Abelsen for tegninger av akselbærere.
Foto: RogerF

Hylserør montert i skroget med fiberforsterket polyestersparkel og tynn glassfibermatte.
Foto: RogerF

 

Tilbake til Prosjekter

Tilbake til hovedside