MS Rygene

Rygene er et eksempel på en enkel, men samtidig pen, moderne havneslepebåt. Som modell er den interessant pga. "fornuftig" størrelse og dens egenskaper som isbryter og slepebåt. Modellen bygges i skala 1:16 og får plass i baksetet på bilen!


Skipets historie:
Rygene ble bygget for Rygene-Smith&Thommesen i Arendal. Slepebåten ble benyttet til lektertransport på Nidelven ved Arendal. Etter at dette tok slutt ble Rygene leid ut til Mørland&Karlsen på bareboat-charter.
I oktober 2002 ble båten solgt til Sandinge Boksering & Sjötransport  og går fortsatt under samme navn.

Tekniske data:
Lengde 17,6 m, bredde 4,81 m, dybde 1,85 m, Brt 35 t
Hovedmotor : 540 Hk Deutz
Slepekraft : 7,2 t

Kilder:
Illustrert norsk skipsliste 1992
Hans-Aleksander Nesse, ansatt hos M&K, Arendal


Modellen:

Modellen bygges i skala 1:16,
lengde 1,1 m, bredde 0,39 m.
Vekt ca. 17 kg (beregnet)

Byggemetode:
En plugg av skroget ble først bygd som et tradisjonelt spantebygg med spanter som ble kledd med tynne trelister, sparklet og malt. Pluggen ble bygd opp til rekka med tanke på å kunne støype hele skroget med rekke og handlist i en operasjon.
På pluggen ble to formdeler støpt i epoxy/glassfiber.
Etter støping av form til skroget ble den delen av pluggen over dekket fjernet, riktig dekksbue ble sparklet inn og dekket ble støpt i epoxy/glassfiber rett på pluggen.

Deretter ble skroget støpt i formen vha glassfiber/polyester.

Underveis ble også overbygget påbegynt. Først ble overbygget tegnet om i 1:16 med snitt fra siden og fra oven. Generalarrangementet viste seg ikke å stemme helt med båten. Jeg hadde for et par år siden hatt anledning til å ta noen bilder av originalen som viste seg å være nyttig allerede tidlig i prosessen.
Overbygget er så lang bygd i 3,6 mm meranti kryssfiner. Enkelte forsterkninger innvendig av 6 mm furulister. Pr. 15. januar er overbygget påført epoxy for å sikre kryssfineret mot vann. Etter påføring ble overskytende epoxy fjernet med sparkelspade.

Som motor i Rygene er en vinduspussermotor fra en Ford Transit anskaffet. Etter litt ombygging blir det en god og rimelig løsning. På bildet under er motoren demontert. Gearet er allerede demontert og saget av fra motorens endelokk (til høyre på bildet). Endelokket er tilpasset og klar til bruk (i midten nederst). Snekkedrevet på ankeret er delvis fjernet og siste finpuss gjøres i dreiebenk.


Fullfartprøve 21. juli 2002.

Nytt tak på styrehus og topp på skorsteinene er påbegynt. Byggemateriale 3 mm PVC-plate og 1 og 2 mm plastplate.
Foto: Roger, 23.01.03
 
Detaljbilde av skorsteinstoppene.
Foto: Roger, 23.01.03

Dekksbjelker er limt inn, med forsterkninger mellom. Kantunder overbygget er også montert.
Foto: RogerF

Skrog og overbygg pr. januar 2001.
Foto: RogerF
 

Detaljbilde av akterskipet.

Motoren er demontert og klar for tilpassing til et liv i modellbåt. Se kommentarer i tekst.

 

Tilbake til Modeller

Tilbake til hovedside