MS Rombak

Et prosjekt som ble påbegynt i 1990 er hentet ned fra loftet. En 16-skala modell av en "Voith Wasser Trecker", en slepebåt med Voith Schneider Propell-system (VSP) kan bli en realitet. MS Rombak eies av LKAB, Slepebåtene AS i Narvik og benyttes som havneslepebåt for assistanse av malmbåter på havna i Narvik.


Bakgrunn for prosjektet:
Da byggeren gikk på skole i Narvik rundt 1980 ble han fascinert av fartøyet med det spesielle overbygget. Et lavt og bredt skrog og en høy og tilbaketrukket bro-løsning. Noen år senere traff han modellbåtmiljøet i Tromsø og visste med én gang at Rombak måtte bygges. Skroget ble støpt og tegninger for VSP til modellbåter ble anskaffet. En masse grublerier fulgte men tiden var nok ikke moden for videreføring. Derfor ble loftet midlertidig opplagshavn for skroget. Utfordringene var flere, å skaffe materialer bl.a aluminiumsbolt med 28 cm diameter, gjøre om tegningene til propellsystemet fra "normal" modellbåtstørrelse med propellhusdiameter på ca. 10 cm til ca. 25 cm og ikke minst ha verktøy og kompetanse til å lage dette. Årene gikk...

Etter noen år åpnet muligheten for aluminium seg, gjennom Bjørn Johansen kunne stor aluminiumsbolt skaffes, i tillegg hadde Jan Medby tilbudt seg å bidra med kompetanse til produksjon av deler. Etter en ny runde foran tegneprogrammet på PC'en ble tegningene tilpasset skala 1:16 og 20 cm bladdiameter. Prosjektet er nå i gang igjen!

 

Skipets historie:
MS Rombak ble bygget hos Kaarbøverkstedet i Harstad i 1976 som byggenr. 85.
Eier Bukserbåter AS, et datterselskap av LKAB.
MS Rombak benyttes som havneslepebåt på Narvik havn. Fartøyet benyttes til assistanse for malmbåtene som laster jernmalm fra LKABs lasteanlegg i Narvik.

Tekniske data:
Største lengde: 35.87 m
Største bredde: 11.00 m
Største dypg: 3.38 m
Fart: 12.4 knop
Deplasement (vekt): Ca. 670 t
Hovedmaskiner: 2 x Normo KVM-12 1950 hk
Fremdrift: 2 x Voith Schneider 32GII/200
Bollard Pull: Max 47 t
 

Modellen:
Modellen bygges i skala 1:16. Skrog og dekk støpes i glassfiber/polyester, overbygg planlegges i PVC-plater.

Modellens tekniske data:
Største lengde: 2.25 m
Største bredde: 0.69 m
Største dypg: 0.31 m
Fart: 3.1 knop (beregnet)
Deplasement (vekt): Ca. 165 kg (beregnet)
Hovedmaskiner: 2 stk 24V elektromotorer, 600 rpm
Fremdrift: 2 x Voith Schneider

 

 
MS Rombak på Narvik havn, sommeren 2002.
Foto: Roger F

 

MS Rombak ved kai. Søsterskipet, MS Rallaren, på andre siden.
Foto: RogerF


Sammenstillingstegning av VSP 32GII/200 skala 1:16, sidesnitt.
Versjon Jan03, enkelte endringer er gjort i ettertid.
RogerF

 
Mars 2003. Skroget er skjært rent etter at høyder for hoveddekk, bakkdekk og rekke er markert på skroget. Etter spyling kan siste sparkling gjøres i påsken.

Status pr. februar 2003. Skroget i bakgrunnen. En del sparkling gjenstår. Enkelte deler til VSP er produsert. Byggeren holder rotoren til systemet. På gulvet fundament og deler til rotor.
Foto: Stian Fosland

Mars 2003. Flere deler til VSP. Føringsskive og føringskryss er grovskjært av 3 mm messing.
Foto: RogerF

 

Tilbake til Prosjekter

Tilbake til hovedside