Polarbris 8

Den viktigste milepælen i et modellprosjekt er nådd, Børge Karlsen har sjøsatt modellen av Polarbris 8. I tillegg til en ny modell, representerer Polarbris 8 en ny kategori fartøy og ikke minst en ny reder på Finnvikvannet.


Skipets historie:
Fartøyet ble bygget ved Smith`s Dock Co Ltd, Middlesbrough og levert i september 1950 som "Southern Actor". Selskapet som fikk henne bygget var Salvesen, Leith - Scotland. Etter sin tjeneste i sørlige farvann, som forøvrig varte til sesongen 61/62, ble hun lagt i opplag i Melsomvik til 1964 da hun ble solgt til Elling Aarseth & Co, Ålesund for kr.160 000. I juni 1965 ble fartøyet registrert som norsk: "Polarbris 8",  samme sommer kom hun i fangst fra Skjelnan kvalstasjon i Tromsø, overført til K/S i 1969 og registrert i Tromsø. Fangstperioden for Skjelnan varte til 1971, da høsten kom ble "Polarbris 8" opplagt i Ålesund hvor hun ble liggende til 1975 da hun ble solgt til et spansk selskap i Vigo. Var i fangst frem til 1985,og solgt til opphugging i 1989, ble imidlertid reddet og ført til Sandefjord for å brukes som museumsfartøy der hun siden har hatt opphold og hvor det  har pågått en kontinuerlig oppussing. Skipet er i dag fullrestaurert og brukes som tidligere nevnt som museumsbåt.

Tekniske data:
Lengde
158,8 ft.
bredde:
27,6 ft.
dypg
: 14,1 ft
Tonnasje. 493  brt.
1800 hk, Fredrikstad Mek. Verksted

Kilder:

Modellen:
Modellen bygges i skala 1:16, hvilket vil si at den får en lengde på 3 m, bredde på 52,5 cm, skroget blir forøvrig bygget i to deler for å gjøre transport av modellen lettere da det vil bli en seilende, fjernstyrt modell. Skroget støypes i glassfiber i en pappform, det legges inn en kjøl av 4 mm tykk aluminium i bunnen som forsterkning. Det blir støypt inn ballasttanker i skroget, disse blir utstyrt med pumper for fylling og tømming, dekket bygges i vannfast finer og plankelegges. Overbygget blir også bygget av vannfast finer og vil være avtakbart slik at man kommer til maskineri og andre tekniske komponenter, framdrift blir besørget av en elektromotor.

Lengde 3,0 meter
Bredde: 52,5 cm
Deplasement: Ukjent
Fremdrift: 1 stk elektromotor, 2 X 12 V 60 Ah blybatterier (fritidsbatterier).

Robbe Futaba F14 Navy fjernstyring, Graupner mc-Hydro 55 fartsregulator.


Polarbris 8, nå tatt vare på som D/S Southern Actor.

Fullfartprøve, 21. juli 2002


Polarbris 8, endelig på vannet. En nydelig 16-skala modell med alle de egenskaper som kjennetegner en stor modellbåt. Selv om noen kanskje er uenig er det størrelsen det kommer an på!
Foto: RogerF

Sjøsetting, et spennende øyeblikk. Reder Børge Karlsen bakerst, Steinar Grønnås bidrar med manpower.

Montering I, et nydelig skrog

Montering II

Status pr. januar 2001. Skroget er sparklet, vanntette skott mellom skrogdelene er montert og dekksbjelker er festet med Sikaflex. Neste trinn er "kubbing" mellom dekksbjelkene før dekket legges.

Nydelige linjer i skroget, dette blir en fryd på Finnvikvannet  sommeren 2002?! En utfordring til Børge!!!

Generalarrangement, klikk for større bilde
 

Etter MANGE  timers arbeid med formen til skroget tar det bare 5 minutter å ødelegge verket! Trøsten er at skroget er inni. Dette bildet viser forskipet til Polarbris 8. Et flott skrog og et nydelig og nøyaktig arbeid er utført av Børge Karlsen. 
Foto: Roger Fosland

Børge Karlsen studerer forma før støypinga starter.

Børge Karlsen og Jan Medby legger glassfiber og polyester i forma.
Foto: Roger Fosland

 

Tilbake til Modeller

Tilbake til hovedside