D/S Norhope

D/S Norhope tilhørte Jakobsens rederi i Tromsø i en tiårsperiode fra 1970. Fartøyet ble benyttet til isbryting og andre oppgaver ved Spitsbergen. Etter flere flotte modellopplevelser med mye isbryting høsten 1999 ble modellen planlagt og påbegynt av Bjørn Johansen. 


Skipets historie:
S/S Göta Lejon ble bygget i 1932 ved Eriksbergs Mekaniska Verkstad i Göteborg for reder Göteborgs stad, Hamndirektionen. Skipet var i svensk eie frem til 1970. Fra Göteborg ble skipet solgt via AB Skeppshuggning Göteborg til Norske Fina AS som videresolgte skipet til Brødrene Jakobsens Rederi AS i Tromsø. S/S Göta Lejon ble bygget om ved Nylands Verksted i Oslo og omdøpt D/S Norhope.

Tekniske data:
Tonnasje :
Lengde over alt :
Største bredde:
Dybde:
Maskin :

Kilder:
 

Modellen:
Modellen bygges i skala 1:16 av Bjørn Johansen
Lengde 3,6 m.
Bredde 0,95 m.
Dypgående: 0,45 m.
Forventet depl. ca. 350 kg.
Fremdrift: 2 x 24 V elektromotor, 2 x 12 V 120 Ah  blybatterier, 2 x elektronisk fartsregulator.

Skroget er bygget av glassfiber/polyester, dekk og overbygg i hhv. 6 og 4 mm kryssfiner. Skroget er delt i to deler for lettere transport.


Sidesnitt fra generalarrangement. Klikk på bildet for større utgave. 


D/S Norhope på jomfrutur og allerede på første oppdrag. Finnvikvannet skal åpnes!. Juni 2000
Foto: Roger Fosland


Modellen sett forfra. Status desember 1999.
Foto: Roger Fosland



Propell og ror monteres. Status desember 1999.
Foto: Roger Fosland

Propell foran monteres. Status desember 1999.
Foto: Roger Fosland

 

Tilbake til Modeller

Tilbake til hovedside