D/S Lyngen

Både som TFDS flaggskip og stolthet gjennom en årrekke og som den første modellen i skala 1:16 er D/S Lyngen spesiell. Modellen var starten på en enestående samling av kystslitere bygd av Bjørn Johansen.


Skipets historie:
D/S Lyngen brøt med mange tradisjoner da den ble levert til Troms Fylkes Dampskibsselskap (TFDS) i november 1931. Størrelsen på nyanskaffelsen ga rederiet en komfortabel og sjøgående lokalbåt for de værhårde langrutene i Troms fylke.

I tillegg til de lokale rutene gjennomførte Lyngen i alt 153 turer til Svalbard  med turister i tidsrommet 1934 til 1965 og ble benyttet i Hurtigruten etter 2. verdenskrig i perioder i 1945 og 1947.

Lyngen ga reisende en ny opplevelse i komfort, Per Eliassen har i "Gammeldampen" beskrevet skipet på følgende måte: "Entrèen, som det så flott het, eller inngangen til førsteplass akter, var som å gå inn i en åpenbaring. Blankpolert mahogny på skottene, stort speil og glass i døren, og trapper så finurlige og vakre at de var som møbel."

Etter 34 år i rederiets tjeneste ble Lyngen solgt til Alfred Jensen, den kjente notbas og skipper fra Sifjord på Senja. Den ble ombygd til snurper og omdøpt til "Alfred Jensen" og brukt til dette frem til 1987. Lyngen endte sine dager på en skipskirkegård utenfor Harstad.

Tekniske data:
Lengde: 147,6 fot
Bredde 26,1 fot
Tonnasje: 488 brt
Maskin: Triple ekspansjon, 560 HK
Fart: 12,5 knop

Kilder:
"Gammeldampen" av Per Eliassen
Polar Press AS

Modellen:
Modellen er bygget i skala 1:16 i 1986.
Skroget er i glassfiber / polyester. Dekk og overbygg i 4 mm kryssfiner. Fremdrift gjøres av en 24 V elektromotor. 24V 60 Ah bilbatteri for fremdrift.
Lengde ca. 3,10 m, bredde 0,5 m, vekt på vannet ca. 150 kg.

lyngorg1.jpg (21478 bytes)
Bildet viser Lyngen klar for tur til Svalbard.
Foto: TFDS, hentet fra "Gammeldampen" av Per Eliassen.
lyngen2.jpg (29535 bytes)
Modellen på Finnvikvannet, høsten 1989.
Foto: Bjørn Johansen
lyngen3.jpg (32983 bytes)
Anløp i Finnvikvannet ved provisorisk kai.
Foto: Bjørn Johansen

  Tilbake til Modeller Tilbake til hovedside