MS Hans Oscar

Da fartøyet ble levert fra P. Høivolds Mek Verksted i 1970 til Bukser- og Bjergningsselskapet AS som MS Baus var det rederiets største og kraftigste slepebåt. Fartøyet ble i senere solgt til AS Sydvaranger og benyttet til isbryting og assistanse på havna i Kirkenes. Modellprosjektet som i sin tid ble startet av Kr. Kayno Johansen, er nå overtatt av Kurt Nilsen. Vi ser frem til sjøsetting av det som blir en stor og spennende slepebåt.


Skipets historie:
MS Baus ble bygget i 1970 hos P. Høivolds Mek Verksted og levert til Bukser- og Bjergningsselskapet AS (BB). Bakgrunnen for denne leveransen var flere oversjøiske oppdrag for BB på slutten av 60-tallet i tillegg til økning på offshoremarkedet. Baus var med sine 120 fot, 479 brt og en MaK-maskin på 3200 hk i klasse med internasjonale havslepebåter. Baus var bl.a. med på utslepingen av bunnen av Ekofisk-tanken fra byggedokken i Jåttåvågen ved Stavanger. Fartøyet var flere ganger ute på oversjøiske slep bl.a. til Jeddah i Rødehavet.
MS Baus ble i 1985 solgt til Piteå Bogserbåts AB, omdøpt Hans Oskar, senere i 1988 igjen solgt til Sydvaranger AS og omdøpt MS Hans Oscar.
Nå er fartøyet solgt til rederiet Alfons Håkans i Finnland.

Tekniske data:
Største lengde: 36,33 m
Største bredde: 10,02 m
Største dypg: 5,48 m
Fart: 13 knop
Tonnasje: 479 brt.
Hovedmaskin: 8-syl Atlas MaK 3200 hk
 

Modellen:
Prosjektet ble påbegynt av Kr. Kayno Johansen. Han bygget ei skrogform med spant av 3 mm papp fylt med isopor mellom spantene. Forma skal sparkles, pusses og males før støyping av skrog. Prosjektet er nå overtatt av Kurt Nilsen.

Modellens tekniske data:
Største lengde: 2,27, m
Største bredde:  0,63 m
Største dypg: 0,34 m
Fart:  3,25 knop (beregnet)
Hovedmaskin: (Planlagt) 1 stk  12 el. 24 V elektromotor.

Kilder:
"Illustrert norsk skipsliste, del 1 - 1992
http://www.ship-info.com/ins.htm

"Bukser og Bjergning A/S - 75 år"
Dag Bakka jr.
ISBN 82-90528-36-1

 

 
MS Hans Oscar
Foto: AS Sydvaranger

 

Skrogforma studeres og tekniske løsninger diskuteres. Kurt Nilsen til venstre, "skipsteknisk konsulent" Bjørn Johansen til høyre.
Foto: RogerF


Detalj av skrogforma av papp og isopor.
Foto: RogerF


Generalarrangement (GA), sideriss
Foto: RogerF

GA
Foto: RogerF

 

Tilbake til Prosjekter

Tilbake til hovedside