KNM Gnist

KNM Gnist representerer dagens missiltorpedobåter (MTB) i den norske marine. Fartøyet tilhører Storm-klassen og er bygget i 1967.


Skipets historie:
Storm-klassen ble utviklet tidlig på 60-tallet som en del  av Flåteplanen av 1960. Opprinnelig ble klassen utviklet som ren kanonbåt  med 1 - 76 mm og 1 - 40 mm Bofors kanoner.

Fra 1970 ble båttypen utstyrt med Penguin-missiler og etterhvert ble betegnelsen endret til missiltorpedobåt. Konstruksjonen dannet også basis for Snøgg- og Hauk-klassen MTB.

KNM Gnist ble bygget ved Bergen Mek Verksted i 1967 som 19. fartøy i en serie på 20 av Storm-klassen. Den er i dag 1 av 10 i Storm-klassen som fortsatt er i drift og tilhører 22. MTB-skvadron med stasjon ved Olavsvern utenfor Tromsø.

Det kan nevnes at  amerikanske admiraler kaller vår MTB-flåte marinens beste forsvar ovenfor inntrengere. Hurtighet, god manøvreringsevne, god kjennskap til skjærgården og god militær slagkraft gjør fartøyene til et høyt respektert forsvarsvåpen.

Tekniske data:
Deplasement 100 tonn std, 140 tonn lastet
Lengde 36,5 m, bredde 6,2 m og dybde 1,5 m.
2 stk Mayback MTU diesel, totalt 7200 BHk
Oppgitt fart: 32 knop
Bevæpning: 1x76 mm, 1x40 mm, 6 ramper for
Penguin missiler

Modellen:
Modellen er bygget i skala 1:16. Glassfiber/polyester skrog, dekk, overbygg, kanontårn og rakettbatteri. Framdrift 2 stk modellflystartere, 2x12 V 14Ah blybatteri.
Lengde 228 cm, bredde 38 cm, vekt ca. 30 kg. Av tilleggsfunksjoner finnes roterende radar og kanoner. Fremre kanon kan avfyres med  startpistolskudd.
Modellen kan også avfyre 6 stk Penguin-raketter.

Dramatikk har modellen og kanskje spesielt byggeren opplevd. Ved en anledning ble en Penguin-rakett avfyrt på hobbyrommet, heldigvis i lavetten. Det ble "bare" masse røyk og lukt, nok en prøvelse for resten av familien!!


 


KNM Gnist
Foto: Roger Fosland
 


Bygger Jan Medby og KNM Gnist på Finnvikvannet august 2003.
Foto: RogerF
 

KNM Gnist
Foto: Roger Fosland

Bildet viser modellen i det den passerer brygga med maks fart
Foto: Roger Fosland

Detaljer fra maskinrom, fra høyre mot venstre:
2 fremdriftsmotorer med kjølevifte og kanaler. 2 batterier for fremdrift. Regulatorer og mottaker.
Foto: RogerF

Neste modell

Tilbake til Modeller

Tilbake til hovedside